laurainaustralia.reismee.nl

Knopen doorhakken, sightseeën en schip ahoy!

Kijkende naar mijn vorige blog-update ben ik tot de conclusie gekomen dat het alweer eventjes geleden is dat ik een stukje tekst getypt heb. Je kent het cliché wel; eenmaal gewend en vervolgens veel te druk om een blog schrijven. Wees maar niet bang, ook al heb ik nog zoveel series om in te halen, hier blijf ik tijd voor maken. Aangezien het dus bijna drie weken geleden is, heb ik weer ontzettend veel te vertellen dus bereid je voor!

Melbourne is zo’n enerverende stad dat er altijd al wat te doen is. Uren kun je er door de brede straten en smalle steegjes lopen terwijl er op verschillende plekken straatartiesten te bewonderen zijn. Uiteraard moet deze stad het niet alleen van zijn artistieke kant hebben en bevindt zich ook hier een welbekende uitkijktoren. Je weet wel, zo’n hoog gebouw wat iedere wereldstad wel heeft, en dat claimt het hoogste iets van het nog-wat gedeelte van de wereld te zijn. In Melbourne is dit het Eureka Skydeck. Samen met het Duitse meisje wat ik heb leren kennen op mijn tweedaagse trip ben ik hier twee weekenden geleden heen gegaan. Gelukkig had ik mijn studentenkaart bij me en kreeg ik 5 dollar korting op mijn kaartje, het begon al goed dus. Vervolgens zijn we met een snelle lift naar boven gegaan en voor we het wisten stonden we op de bovenste verdieping van het hoogst bewoonbare gebouw op het zuidelijk halfrond. Vanaf hier kon je heel de stad zien, en bij verschillende plekken stonden verrekijkers met een bordje wat vertelde waar het op gericht stond. Ook was er de mogelijkheid om een stukje naar buiten te gaan om op zoveel meter hoogte Melbourne zonder glas te bekijken. Dit werd al snel te koud, en na nog wat rond gelopen te hebben en de zon hebben zien ondergaan, zijn we vervolgens weer met de lift naar beneden gegaan. In die lift kwam ik een vrouw met haar dochter uit Nederland tegen die al ruim 50 jaar in Australië wonen. Trots vertelde de vrouw me dat ze nog steeds Nederlands spreekt, maar, verkondigde ze me, dan wel met een zachte G. Ze komt namelijk oorspronkelijk uit Limburg en daar is ze nog steeds trots op.

Een van de voordelen van stage lopen bij een bedrijf dat excursies verzorgt, is dat je zomaar eens mee kan gaan op een van deze excursies en weer een stukje Australië kan ontdekken. Afgelopen zaterdag, 21 maart, ben ik dan ook mee gegaan op de Wallabies & Wine tour. Deze tour duurt ongeveer 6 uur, 7 uur als je net als ons lichtelijk in de file komt te staan, en brengt je naar Healesville Sanctuary, een Australisch wildreservaat met dieren zoals o.a. Dingo’s, Wombats, Tasmanian Devils, Vogelbekdieren, Koala’s en natuurlijk ook de welbekende Kangoeroe. Tevens breng je op deze tour ook een bezoekje aan Rochford Winery, een wijnteler/proeverij/restaurant. Hier kun je de zelf verbouwde Rochford wijn proeven en ook heerlijk lunchen. Deze twee bezienswaardigheden liggen beiden in de Yarra Vallei, en zoals de naam al doet vermoeden bevindt zich hier ook de gelijk genaamde rivier. Daarnaast ligt het ook nog eens vlakbij de Dandenong ranges, dus heb je waar je ook kijkt een prachtig heuvellandschap op de achtergrond. Het was erg leuk om de mogelijkheid te krijgen om deze tour eens mee te maken. Op deze manier kreeg ik toch weer een duidelijker beeld van hoe het aan toe gaat op zo’n excursie en waar je eigenlijk allemaal rekening mee moet houden.

Alsof dat nog niet genoeg was stond mij nog een leuke activiteit te wachten. Afgelopen donderdag mocht ik namelijk samen met een cruise collega een cruiseschip bezoeken. Het schip is echt enorm en heeft een totale capaciteit van 4500 mensen, dus de crew plus de passagiers. Na ’s ochtends eerst geholpen te hebben op de pier met de mensen naar de juiste bussen te verwijzen, mochten we dan eindelijk onder begeleiding aan boord. Omdat het nog vrij vroeg was, gingen we eerst richting het ontbijtbuffet waar we van alles konden pakken om vervolgens eerst heerlijk te ontbijten met uitzicht op de zee en de stad. Daarna hebben we van alles te zien gekregen en hadden we de mogelijkheid om wat foto’s te maken. Het is heel vreemd, maar op het moment dat je op zo’n schip bent heb je het niet eens in de gaten. Er is namelijk van alles: een theater, een soort winkelcentrum, verschillende zwembaden, sportfaciliteiten en noem maar op. Na anderhalf uur op het schip waren de hoogtepunten wel bekeken dus hebben we onze bezoekers pas weer ingeleverd en kregen we onze ID kaarten weer terug.

Bijna zou je vergeten dat ik ook nog stage moet lopen, al is dat toch de voornaamste reden dat ik hier ben. Na het bezoek van donderdag moest ik dan ook natuurlijk weer terug naar het kantoor om daar het een en ander te doen. Iets wat mij heel erg opgevallen is sinds dat ik hier begonnen ben met stage lopen, is dat iedereen altijd aan je vraagt hoe het met je gaat. Ik dacht altijd dat het constante: ‘Hi, how are you?’ erg Amerikaans was, maar de Australiërs hebben er ook een handje van. Niet dat ik het erg vind om deze vraag te beantwoorden en vervolgens weer terug te stellen, alleen heb ik het idee dat er nooit echt een ander antwoord dan: ‘Good, thanks and how are you?’ wordt verwacht. Soms klinkt het voor mijzelf zelfs een beetje robotachtig, omdat je al bij het vermoeden van deze vraag dit antwoord eruit gooit zonder dat je er echt over nadenkt. Dit komt, omdat ik het persoonlijk nog al vreemd vind om iedere dag weer te vragen hoe het met iemand gaat. Ik bedoel, als het de ene dag goed met iemand gaat en er lijkt niet aan de hand te zijn, dan mag je er toch wel vanuit gaan dat het nog steeds prima gesteld is met deze persoon de dag erna. Voor mij is een standaard: Hoi/Hallo/Hee, dan ook eigenlijk meer dan voldoende. Gewoon een bevestiging dat je iemand erkent als zijnde aanwezig en dat is het dan. Maar goed, zo heel belangrijk is het nou ook weer niet en als het hier als standaard en netjes wordt ervaren blijf ik gewoon zonder er bij na te denken ‘Good thanks and yourself?’ eruit gooien.

Trouwens ik zou nog bijna vergeten te vermelden dat ik daadwerkelijk de figuurlijke knoop heb doorgehakt en een reisje naar Sydney heb geboekt. In het Paasweekend zal ik naar de meest bekende stad van Australië toe gaan om daar de sights te gaan seeën!

x Laura

Reacties

Reacties

Erna

Top verslag weer Lau! xxx

Maxime

Superleuk om te lezen Laura, ook dat je een Nederlandse tegenkwam zo aan de andere kant van de wereld. Altijd leuk! Heb het hier ook inderdaad dat 'How are you?', dat het af en toe een beetje too much is, haha.

Daphne

Leuk om te lezen weer Laura! Inderdaad, steeds dat 'how are you' de hele tijd haha. Maar ik bedenk me dat ik dat thuis ook eigenlijk best wel vaak vraag aan mensen :p
Heel erg leuk dat je nog iets hebt kunnen doen samen met dat Duitse meisje van die tour en ook dat je naar Sydney gaat dit weekend. Ben stieken toch wel een beetje jaloers haha. Heel veel plezier in Sydney in ieder geval en ik spreek je snel weer :)
Liefs, Daphne

Oma en opa,

Hoi,Laura,Je hebt weer een mooi verslag geschreven.Wij hebben op gemerkt dat je genoeg te doen hebt .Wij wensen je mooie Paasdagen toe in Sydney.hartlijke groetjes van ons.daaag.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!